Transplanter le bergsonisme dans le « lieu du néant » : Bergson et « l’École de Kyoto »
نویسندگان
چکیده
The reception of Bergsonism in Japan dates back to the beginning 20th century, a pivotal period when philosophy itself — Western sense term was process moving from stage total apprenticeship that original creation. event particularly marked this trend birth “Kyoto School,” founded by Kitarō Nishida (1870-1945). first introduce Japan, and he shared with Bergson one imminent philosophical preoccupations time, namely return “immediate data” we are asked “know as they are.” He began his journey developing idea “pure experience.” After arduous efforts open up methodical path, known “self-awakening,” allows access experience prior subject/object distinction, nevertheless arrived at singular conception “place absolute nothingness,” while maintaining deep sympathy for Bergsonism. This is very intriguing, given himself an uncompromising critic nothingness, which eyes nothing more than pseudo-concept. So, how it possible trying 'transplant' place nothingness? To answer question, paper will propose interpretation according Nishidian locus nothingness can be seen creative transformation “plane pure memory,” basis Bergsonian cone mobilised Matter Memory. reading might indicate part what determines approach founder Kyoto School, indeed school whole: transplanting non-Western lands.
منابع مشابه
le culte du moi dans si le grain ne meurt et l immoraliste de gide
نویسندگان متعددی در آثار خود از جنبه های گوناگون فکری و شخصیتی خود سخن به میان آورده اند و سعی کرده اند تا از طریق خلق آثار ادبی نه تنها ایده های شخصی خود را به خوانندگان و منتقدین اثبات کنند بلکه تلاش آنها بر این بوده تا در بطن آثار خود در صدد پاسخی برای سوالات بیشماری که در زندگی برایشان مطرح بوده، باشند، بطوریکه در مورد آندره ژید ما شاهد امتزاج هنر و زندگی او هستیم. در این تحقیق سعی بر آن اس...
Saadi le Poete de L'antinomie et du Paradoxe
آثار سعدی سرشار از تناقض و پارادوکس می باشد. کاربرد این عوامل نه تنها برای روند متن بازدارنده نیست، بلکه موجب روانی و شیوایی آن نیز می شود و بر غنای آن می افزاید. ما این دو عامل خلاق را، با مثالهایی، در بستر متن و در دو سطح متفاوت مورد مطالعه قرار داده ایم: واژگان و مباحث. تناقض و پارادوکس هر یک در بستر متن از مکانیزم های خاصی برخوردارند و نقش خلاق آنها در حیطه واژگان و مباحث به وضوح به چشم می ...
متن کاملla notion du désert dans la pensée de jean-marie gustave le clézio et antoine de saint-exupéry dans désert, la terre des hommes et le petit prince
apart from other aspects, desert is a natural environment and is one of the appealing terrestrial elements. putting its symbolic and fictional senses aside, the term “desert” bears mystic sense more than material sense. in addition to the worlds materialistic experiences, desert has attracted the attention of writers because it creates a kind of inner experience, which returns the individual in...
15 صفحه اولذخیره در منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ژورنال
عنوان ژورنال: Bergsoniana
سال: 2023
ISSN: ['2800-874X']
DOI: https://doi.org/10.4000/bergsoniana.1260